Wielkie remonty tramwajowe w Poznaniu na 2025 - co warto wiedzieć?
Poznań konsekwentnie dba o jakość transportu publicznego, inwestując spore środki w remonty i modernizację infrastruktury. Na rok 2025 zaplanowano wydatki na poziomie ponad 25 milionów złotych. Środki te zostaną przeznaczone na odnowienie torowisk oraz sieci trakcyjnej w wielu punktach miasta, między innymi na Sołaczu, w centrum, na Wildzie i Dębcu.
Dlaczego remonty są niezbęde?
Regularne modernizacje infrastruktury torowo-sieciowej mają kluczowe znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Sprawne torowiska oznaczają szybsze i bardziej niezawodne przejazdy, co czyni komunikację miejską bardziej atrakcyjną alternatywą dla samochodów. Remonty to nie tylko komfort, ale i wymóg bezpieczeństwa, dzięki któremu minimalizowane jest ryzyko awarii i opóźnień.
Zastępca prezydenta Poznania, Mariusz Wiśniewski, zaznacza, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat miasto wydało ponad 250 milionów złotych na tego typu prace modernizacyjne, a rok 2025 nie będzie wyjątkiem. Większość prac planowanych w tym roku jest starannie skoordynowana z większymi inwestycjami, takimi jak przebudowa mostu Chrobrego czy nowa trasa tramwajowa na ulicy Ratajczaka.
Pierwsze prace już ruszyły na trasie piątkowskiej
Na początku 2025 roku ruszyły już prace na trasie piątkowskiej. Modernizowany jest fragment torowiska przy al. Wielkopolskiej między ulicami Pułaskiego a Nad Wierzbakiem. Wymieniane są tu zarówno szyny, jak i podkłady, dodatkowo z myślą o ochronie drzew zastosowano specjalne stalowe konstrukcje minimalizujące wpływ na system korzeniowy rosnących tam kasztanowców.
Równolegle trwają prace na przejeździe tramwajowym przez Aleje Solidarności, a także na pętli Piątkowska. Cały odcinek zostanie oddany do użytkowania już w pierwszej połowie kwietnia, znacząco poprawiając komfort przejazdów.
Ważne remonty zaplanowane na okres wakacyjny
Wakacje tradycyjnie są okresem o mniejszym natężeniu ruchu w mieście, co pozwala przeprowadzać najbardziej uciążliwe remonty bez zbędnego zakłócania codziennego życia mieszkańców. Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, potwierdza, że największe roboty zaplanowano właśnie na lato.
Miesiąc 2025 | Lokalizacja remontu | Zakres prac |
---|---|---|
Czerwiec | ul. Górna Wilda | Punktowe naprawy torowiska, remont skrzyżowania Hetmańska-Rolna |
Lipiec | ul. Kórnicka (od mostu św. Rocha do Piotrowa), węzeł Głogowska-Hetmańska | Remont dylatacji przy moście, wymiana torowisk |
Sierpień | Węzeł Bałtyk (Roosevelta-Bukowska), węzeł Traugutta (Hetmańska-28 Czerwca 1956) | Naprawa rozjazdów, wymiana nawierzchni torowej i drogowej |
Remonty kluczowe dla funkcjonowania transportu miejskiego
Wśród najbardziej kluczowych prac są remonty w miejscach istotnych z punktu widzenia ogólnej infrastruktury miasta. Dotyczy to zwłaszcza węzła AWF, który ma strategiczne znaczenie dla przeprawy przez most Królowej Jadwigi, oraz fragmentu trasy kórnickiej. Te odcinki muszą zostać przygotowane na zwiększony ruch w momencie planowanego ograniczenia ruchu tramwajów między Śródką a Garbarami.
Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań, zwraca uwagę na bieżącą współpracę z Zarządem Transportu Miejskiego w zakresie identyfikowania najpilniejszych potrzeb remontowych. Prace są planowane tak, by ich uciążliwość była minimalna dla pasażerów i mieszkańców.
Korzyści remontów dla mieszkańców
- Szybsze przejazdy: poprawiona jakość torowisk pozwoli na bardziej płynną jazdę tramwajów.
- Większe bezpieczeństwo: regularne naprawy minimalizują ryzyko wypadków i awarii.
- Wyższy komfort podróży: mniej drgań, hałasu oraz sprawniejsze kursowanie tramwajów.
Remonty w Poznaniu są dowodem na troskę miasta o komfort mieszkańców oraz na długofalową strategię promowania komunikacji publicznej jako najlepszej alternatywy dla samochodów.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji Urzędu Miasta Poznania oraz MPK Poznań.