Koleje Wielkopolskie inwestują w dwa nowe składy SA136-PTS
21 stycznia 2025 roku Koleje Wielkopolskie podpisały umowę z konsorcjum Public Transport Service i Modertrans na zakup dwóch trójczłonowych zespołów trakcyjnych SA136-PTS. Inwestycja o wartości blisko 37 mln złotych ma na celu modernizację floty przewoźnika oraz poprawę komfortu podróży pasażerów na liniach spalinowych.
Historia i modernizacja składów
Zakupione pojazdy wyprodukowała bydgoska PESA w 2009 roku. Wcześniej były one eksploatowane przez włoskiego przewoźnika Ferrovie Nord Milano (FNM). W 2023 roku składy zostały sprzedane konsorcjum PTS i Modertrans, które przeprowadziło ich kompleksową modernizację w warsztatach w Poznaniu i Chrzanowie. Proces obejmował gruntowną rewizję techniczną oraz polonizację systemów pokładowych, dostosowując je do polskich norm.
W grudniu 2024 roku zakończono testy statyczne i dynamiczne, a obecnie składy oczekują na uzyskanie homologacji w Polsce. Dostawa zaplanowana jest na 12 miesięcy, jednak producent zapowiada, że pojazdy mogą trafić do Wielkopolski jeszcze przed wakacjami.
Parametry techniczne i wyposażenie
Odświeżone SA136-PTS oferują:
- Pojemność: 140 miejsc siedzących.
- Dodatkowe udogodnienia: miejsca na rowery, dwie toalety, klimatyzacja.
- Prędkość maksymalna: 130 km/h.
Pociągi będą obsługiwać linie spalinowe z Poznania do Wągrowca, Gołańczy, Grodziska Wielkopolskiego i Wolsztyna. Jak podkreśla Mikołaj Grzyb, członek zarządu Kolei Wielkopolskich, zakup składów pozwoli na efektywniejsze zarządzanie parkiem taborowym oraz zwiększenie komfortu podróży na liniach niezelektryfikowanych.
Kontekst wcześniejszej eksploatacji
Zakupione pociągi mają za sobą burzliwą historię. ATR-y 220 były pierwotnie eksploatowane przez włoskich przewoźników na linii Brescia-Iseo-Edolo, gdzie napotkały liczne problemy techniczne, w tym awarie silnika oraz problemy z ramą wózka. W obliczu wyzwań technicznych pojazdy zostały wycofane z eksploatacji w 2015 roku. Po zakończeniu eksploatacji przez Ferrovienord region Lombardia zdecydował się na ich sprzedaż.
Zakup dwóch zmodernizowanych składów SA136-PTS stanowi ważny krok w rozwoju Kolei Wielkopolskich. Nowoczesne i wygodne pojazdy poprawią jakość transportu regionalnego, przyczyniając się do lepszego funkcjonowania komunikacji publicznej w Wielkopolsce.
(ATR 220 to oryginalna nazwa pojazdów w wersji wyprodukowanej przez PESA dla włoskich przewoźników. Po modernizacji i dostosowaniu do polskich warunków te same składy zyskały nowe oznaczenie SA136-PTS. Technicznie są to te same pociągi, ale różnią się standardami i wyposażeniem, które zostały zmienione podczas polonizacji.)
Źródło: Koleje Wielkopolskie, Ferrovie.Info, foto pexels-pixabay